Autor: Sławomir Grzechnik

Jan Tadeusz Betley, „Stare Miasto od strony Wisły”

1 sierpnia 2022
Ilustracja przedstawia obraz namalowany farbami olejnymi na płótnie, autorstwa Jana Tadeusza Betleya, zatytułowany Stare Miasto od strony Wisły, z 1969 roku. Ukazuje widok na Stare Miasto w Warszawie z plaży znajdującej się niedaleko ulicy Wybrzeże Helskie w dzielnicy Nowa Praga. Na pierwszym planie rzeka Wisła w kolorze błękitu oraz zielone drzewa znajdujące się przy brzegu. Na rzece łódka z jasnobrązowym korpusem i białym masztem. Na drugim planie, za rzeką, widoczne zabudowania miejskie Starego Miasta. Nad budynkami górują dwa kościoły, archikatedra św. Jana Chrzciciela oraz Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej. Kolorystyka obrazu jest stonowana. Dominujące barwy to brązy, żółcie, biele, niebieskości, zielenie.

1. Jan Tadeusz Betley, Stare Miasto od strony Wisły; Polska, Warszawa, 1969; płótno, olej, 80 x 98 cm; nr inw. MPK/SW/2458

Ilustracja przedstawia obraz namalowany farbami olejnymi na płótnie, autorstwa Jana Tadeusza Betleya, zatytułowany Stare Miasto od strony Wisły, z 1969 roku. Ukazuje widok na Stare Miasto w Warszawie z plaży znajdującej się niedaleko ulicy Wybrzeże Helskie w dzielnicy Nowa Praga. Na pierwszym planie rzeka Wisła w kolorze błękitu oraz zielone drzewa znajdujące się przy brzegu. Na rzece łódka z jasnobrązowym korpusem i białym masztem. Na drugim planie, za rzeką, widoczne zabudowania miejskie Starego Miasta. Nad budynkami górują dwa kościoły, archikatedra św. Jana Chrzciciela oraz Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej. Kolorystyka obrazu jest stonowana. Dominujące barwy to brązy, żółcie, biele, niebieskości, zielenie.

Kompozycja przedstawia widok na Stare Miasto w Warszawie od strony plaży znajdującej się w dzielnicy Nowa Praga, położonej niedaleko ulicy Wybrzeże Helskie. W tle, po drugiej stronie Wisły, widoczna jest zabudowa Starego Miasta z wyróżniającą się bazyliką archikatedralną św. Jana Chrzciciela oraz Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej. W dolnej części obrazu, po lewej stronie, widoczna jest autorska sygnatura „Jan Betley 69.”

Jan Tadeusz Betley urodził się w Płocku w 1908 roku, zmarł w Warszawie w 1980 roku (pochowany został na Cmentarzu Powązkowskim). Uprawiał głównie malarstwo olejne i akwarelę, tworzył pejzaże, sceny rodzajowe, batalistyczne i historyczne oraz portrety.

Był absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, uczył się malarstwa pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. W 1935 roku został członkiem Stowarzyszenia Plastyków „Grupa Czwarta”, do której należeli młodzi artyści związani z warszawską pracownią malarską Tadeusza Pruszkowskiego.

W drugiej połowie lat trzydziestych artysta brał udział w wystawach organizowanych w Warszawie przez Instytut Propagandy Sztuki oraz Zachętę. W 1937 roku swoje prace prezentował na dwóch wystawach w Sztokholmie i w Londynie. Jego wczesny, przedwojenny dorobek artystyczny uległ niemal całkowitemu zniszczeniu w czasie drugiej wojny światowej.

Po 1945 roku prezentował swoje prace na wystawach ogólnopolskich, okręgowych i okolicznościowych. Brał także aktywny udział w organizowanych festiwalach malarstwa współczesnego. Za swoją twórczość otrzymywał oficjalne nagrody i wyróżnienia, m.in. w 1964 roku na V Ogólnopolskiej Wystawie Marynistycznej czy w 1978 roku wyróżnienie za obraz przygotowany na wystawę ,,Wojsko w życiu Ojczyzny”. W 1965 roku wyróżniony został przez Ministra Kultury i Sztuki za udział w wystawie zorganizowanej w związku z obchodami dwudziestolecia powstania Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. W okresie powojennym prowadził także działalność pedagogiczną na warszawskiej ASP, gdzie od 1948 roku pracował na Wydziale Malarstwa.

Jan Betley przez całe swoje życie artystyczne i prywatne związany był ze stolicą, w której uczył się, mieszkał, tworzył i pracował. W związku z tym często nazywany jest malarzem warszawskiego Starego i Nowego Miasta. Ta ścisła więź sprawiła, że jako artysta bardzo sobie cenił nagrodę przyznaną w 1978 roku przez Miasto Stołeczne Warszawa, za wybitne zasługi dla stolicy. Prywatnie, od 1935 roku, był mężem znanej malarki Hanny Elżbiety Pachniewskiej (1910–1987).

Jako ciekawostkę związaną z tematem warszawskich pejzaży miejskich (wedut), które znajdują się w kozłowieckich zbiorach sztuki współczesnej, należy wspomnieć o podobnej kompozycji warszawskiej artystki Gizeli Klimaszewskiej z 1967 roku.

 

Podpisy do ilustracji:

1.    Jan Tadeusz Betley, Stare Miasto od strony Wisły; Polska, Warszawa, 1969; płótno, olej, 80 x 98 cm; nr inw. MPK/SW/2458
2.    Gizela Klimaszewska, Stare Miasto od strony Wisły; Polska, Warszawa, 1967; płótno, olej, 55,4 x 65,5 cm; nr inw. MPK/SW/2446

Alert Systemowy